Allmänna villkor klient
1. Inledning
Dessa Allmänna villkor (”AV”) reglerar Klientens användning av avtalad mjukvara och helt eller delvis integrerade Tilläggstjänster, tillsammans fortsättningsvis benämnda som ”Tjänsterna”
I AV förekommer begrepp med inledande versal. I de fall begreppen inte definierats direkt i texten återfinns definitionerna i punkt 25 nedan.
Tjänsterna tillhandahålls av Skrappy Solutions AB, org.nr 559317-4724 (”Skrappy”). Klienten köper tillgång till Tjänsterna direkt från Skrappy. Dessa AV gäller mellan Skrappy och Klienten och reglerar Skrappys skyldigheter gentemot Klienten och Klientens skyldigheter som Klient och Användare av Tjänsterna.
Klienten är ansvarig för (i) att se till att Klientens anställda, agenter, underleverantörer eller andra som får rätt att använda Tjänsten för Klientens egna interna verksamhetsändamål, följer dessa AV, och (ii) varje brott mot dessa AV av Klientens anställda, agenter, underleverantörer eller andra som får rätt att använda Tjänsten för Klientens egna interna verksamhetsändamål.
Klienten får tillgång till Tjänsterna då dessa AV har accepterats, vilket sker i samband med signering av avtalet (”Avtalet”). Med Avtalet avses ett särskilt mellan Skrappy och Klient ingånget avtal avseende Tjänsterna.
Klienten får tillhandahålla Tjänst till Konsument på samma villkor som Skrappy tillhandahåller Tjänsten för Klient. Klient ansvarar strikt för Konsuments användande av Tjänsterna såsom om Konsument vore Klient.
AV gäller oavsett om programvaran har tillhandahållits kostnadsfritt eller mot betalning.
2. Meddelanden
Meddelanden och information om Tjänsterna lämnas via Tjänsten alternativt som meddelande i Tjänsternas gränssnitt. Meddelande kan också lämnas på relevant hemsida eller på annat sätt.
Meddelandet är att anse som levererat när det har publicerats. Exempel på meddelanden är information om ändringar av AV, om driftsstörningar, nya versioner, övrig information om programvaran, support eller villkorsändringar. Skrappy kan på eget val även sända meddelande via e-post eller post. I sådant fall är meddelandet att anse som levererat när det avsänts från Skrappy. Meddelande och dess rättsverkningar äger tillämpning omedelbart vid publicering, oavsett om det lästs eller ej, om inget annat särskilt anges i meddelandet.
Klienten ansvarar för att se till att Klientens kontaktuppgifter är korrekta. Skrappy ansvarar inte om Tjänsterna inte kan utföras på grund av ofullständig, felaktig eller saknad information.
3. Abonnemangsavtal
Tjänsterna tillhandahålls som “Software as a Service” (”SaaS”), där Klienten köper Abonnemangstyp och Användarlicens på Tjänsterna som görs tillgängliga online. Vid köp av abonnemang ges Klienten rätt till åtkomst av Tjänsterna och rätt att använda dem på det sätt som framgår av AV. Alla delar av Tjänsterna regleras av AV, inklusive delar som läggs till, köps till eller tas i bruk vid ett senare tillfälle.
Klienten erhåller en begränsad, uppsägningsbar, icke-exklusiv och icke överlåtbar (och utan rätt att upplåta underlicenser) licens att använda Tjänsterna i enlighet med AV för Klientens interna affärsverksamhet mot betalning av avgifter enligt vid var tidpunkt gällande prislista eller enligt avtal. Betalning av avgifter enligt avtal och uppfyllande av AV är en nödvändig förutsättning för rätten att använda Tjänsterna.
Det sagda i föregående stycke gäller i tillämpliga delar på motsvarande sätt även i förhållande till Konsument och Konsumentanvändarkonto, dvs. Klienten erhåller en licens i enlighet med föregående stycke för att använda Tjänsterna i enlighet med AV i förhållande till Klientens Konsumenter.
Tjänsterna tillhandahålls i befintligt skick. Rätten att använda Tjänsterna är inte villkorade av eller beroende av någon särskild version av Tjänsterna eller funktion vid någon särskild tidpunkt, utan ger tillgång till och rätt att använda Tjänsterna såsom de tillhandahålls vid varje given tidpunkt. Tillhandahållandet av Tjänsterna är inte villkorade av leverans av framtida versioner eller funktionaliteter, och inte heller beroende av publikationer, material eller kommentarer rörande desamma som görs av eller för Skrappy. Skrappy garanterar inte att Klientens eller Konsumentens åtkomst till eller användning av Tjänsterna kommer att vara oavbruten (eller till och med tillgänglig) eller felfri under avtalsperioden.
Skrappy förbehåller sig rätten att tillhandahålla Tjänsterna från ett annat land, med undantag för s.k. sanktionerade länder enligt beslut av Sverige, EU eller FN.
Skrappy förbehåller sig rätten att efter eget gottfinnande göra förbättringar, tillägg och ändringar, eller att ta bort funktionaliteter, eller korrigera fel eller brister i Tjänsterna. Skrappy friskriver sig från ansvar som härrör från sådana åtgärder. Om en sådan ändring, mot förmodan, sätter funktioner ur spel eller tar bort sådan funktion som utgör en väsentlig del av Tjänsterna permanent, äger Klienten rätt att avsluta abonnemanget omedelbart. Klienten äger därvid rätt till proportionell återbetalning av i förväg erlagda avgifter avseende den eller de delar av Tjänsterna som påverkats.
Skrappy kan när som helst och utan föregående information besluta att avveckla Tjänsterna eller ersätta Tjänsterna med andra tjänster. I sådant fall förbehåller sig Skrappy rätten att avsluta Klientens tillgång till Tjänsterna, vilket kommer att ske efter att Klienten har fått information om detta, t.ex. genom meddelande till Klientens registrerade e-postadress. Eventuell ersättning som betalats i förskott för Tjänsterna kommer i sådana fall att återbetalas till Klienten, men Klienten äger inte rätt att erhålla annan ersättning med anledning av sådan avveckling/avslutande.
Skrappy förbehåller sig rätten att med 30 dagars varsel, via meddelande (jfr. punkt 2), ändra villkoren i AV samt övriga villkor för leverans av Tjänsterna. Om Klient inte accepterar sådan ändring, kan abonnemanget av Tjänsterna sägas upp i enlighet med punkten 11 i dessa AV med två veckors uppsägningstid. Klienten äger rätt till proportionell återbetalning av i förväg erlagda avgifter som således inte kunnat nyttjas av Klienten, men Klienten äger inte rätt att erhålla annan ersättning med anledning av sådan uppsägning.
Skrappy har rätt att anlita underleverantör för fullgörande av Skrappys åtagande enligt Avtalet. Skrappy ansvarar för utförandet av de avtalsförpliktelser som utförs av underleverantörer såsom de hade utförts av Skrappy själv.
Vid återkallande av order efter påskrivet Avtal förbehåller Skrappy sig rätten att fakturera faktiska kostnader samt 25% av startavgiften och abonnemangsavgiften de första 12 månaderna.
4. Nyttjanderätt
När Klienten köpt ett abonnemang av Tjänsterna och accepterat AV får Klienten rätt att använda Tjänsterna under abonnemangstiden för så många Användare som Klienten köpt abonnemang för. Klienten kan efter eget val köpa till rätt för fler Användare att använda Tjänsterna eller rätt att använda helt eller delvis integrerade Tilläggstjänster enligt vid var tid gällande prislista eller avtal.
Endast Användare med ett betalt och giltigt abonnemang har rätt att använda Tjänsterna. Användarlicenser utfärdas för enskilda namngivna Användare. Användarkonton skapas och administreras av Klienten. Användarlicenser får inte delas eller användas av fler än en Användare men Klienten kan fritt överföra en användarlicens från en Användare till en annan. Skrappy förbehåller sig rätten att kontrollera antalet utnyttjade användarlicenser.
Varje Användare är ansvarig för sekretessen och riktigheten avseende inloggningsuppgifter och annan kontoinformation. Klienten och/eller Användaren måste informera Skrappy omedelbart vid obehörig åtkomst av inloggningsuppgifter i vilket fall Skrappy förbehåller sig rätten att stänga ner eller radera Klientens konto utan att vidare underrättelse.
Klienten är medveten om att användande av tjänsten förutsätter tillgång till sådan programvara, utrustning och kommunikationstjänst som krävs för att utnyttja Tjänsterna. Dessa framgår av Skrappys hemsida eller meddelas av Skrappy vid förfrågan.
Användare ska inte överföra virus, maskar eller skadlig kod av något slag till Tjänsterna eller genom att använda Tjänsterna. Tjänsterna får inte användas för något illegalt eller obehörigt syfte. Användare ska inte bryta mot någon lagstiftning i relevant jurisdiktion/relevanta jurisdiktioner, innefattande men inte uteslutande upphovsrättslagstiftning eller överföring av stötande, hotande, kränkande, ärekränkande eller annan anstötlig data till Tjänsterna.
Klienten ska tillse att Konsument inte delar eller låter annan, som inte har rätt att använda Tjänsterna enligt Avtalet eller dessa AV, använda Tjänsterna eller Användarlicens.
5. Uppstart av Tjänsterna
Skrappy ska tillhandahålla Klienten Tjänsterna från och med Startdagen, vilket sker genom att Skrappy tillhandahåller Klienten inloggningsuppgifter och/eller eventuella andra anvisningar. Startdagen inträder när Skrappy gjort erforderliga inloggningsuppgifter och andra anvisningar för åtkomst av Tjänsterna tillgängliga för Klienten utan krav på något särskilt godkännande från Klienten. Tilläggstjänster kan göras tillgängliga vid separat tidpunkt. Detta påverkar då inte Startdagen.
6. Begränsningar i Tjänsterna
Maximal lagring för Klienten i Tjänsternas grundutförande är 5 GB. Kontakta Skrappy för offert vid behov av ytterligare kapacitet.
7. Klientens ansvar
Klienten bekräftar och samtycker till att alla köpeavtal som görs genom Tjänsterna är direkta mellan Klienten och Konsumenten.
Klienten är den registrerade och juridiske säljaren för allt som Klienten säljer genom Tjänsterna. Klienten är ansvarig för skapandet och driften av sin hemsida, sitt material, de varor och tjänster som Klienten kan sälja genom Tjänsterna och alla transaktioner mellan Klienten och Konsumenten. Konsumenten kan beställa Klientens tjänster via Skrappys plattform. Skrappy ansvarar inte för någon beställning, innehåll eller riktigheten av sådan beställning gjord av Konsumenten via Skrappys plattform.
För att undvika missförstånd kommer inte Skrappy att ha något ansvar för Klientens hemsida eller varor eller tjänster som Klienten säljer till Konsumenter via Tjänsterna.
8. Skadeersättning
Klienten åtar sig att hålla Skrappy skadeslöst för det fall att någon tredje part eller Konsument ställer krav på ersättning mot Skrappy på grund av Tjänsternas innehåll, på grund av Tjänsternas användande, eller på grund av att Klienten i övrigt har agerat i strid med dessa AV eller i strid med gällande lag eller tredje parts rättighet.
9. Databehandling och integritet
9.1 Behandling av personuppgifter
Klientens användande av Tjänsterna kan komma att innebära att personuppgifter överförs från Klienten till Skrappy. Klienten är därvid (enligt EU:s Dataskyddsförordning ”GDPR”) att betrakta som personuppgiftsansvarig och Skrappy som personuppgiftsbiträde. Enligt GDPR ska ett särskilt avtal ”Personuppgiftsbiträdesavtal” avseende sådan överföring och behandling upprättas mellan parterna med bl.a. de instruktioner som ska gälla för behandlingen. Det Personuppgiftsbiträdesavtal som ska gälla avseende Klientens användande av Tjänsterna tillsammans med dessa AV återfinns på personuppgiftsbiträdesavtal.
9.2 Klientens data
Klienten innehar samtliga rättigheter till Klientens data och Skrappy erhåller inga rättigheter, utöver vad som framgår av AV, till Klientens data eller del därav. Skrappy äger rätt att under avtalstiden använda Klientens data för att leverera Tjänsterna till Klienten.
9.3 Insamling av information
Skrappy kan komma att samla in information från användningen av Tjänsterna via automatiserade datainsamlingsverktyg. Skrappy samlar in och använder sådan information i syfte att säkerställa, underhålla och förbättra produkter och tjänster (inklusive Tjänsterna) samt för statistik och analyser av olika slag.
9.4 Insamling och presentation av identifikationsdata
Klienten samtycker härmed uttryckligen att Skrappy får samla in samt visa och överföra Klientens identifikationsdata och profilinformation till Skrappys databas och delge informationen till andra. Om Klienten inte önskar vara registrerad i Skrappys databas ska Klienten kontakta Skrappy.
9.5 Informationssäkerhet
Om inte annat anges i dessa AV, kommer Skrappy inte att sälja, hyra, hyra ut eller på annat sätt göra insamlad Data tillgänglig för tredje part, utom i följande situationer; (i) för att följa lag, förordning eller föreskrift, eller för att svara på en lagakraftvunnen begäran från myndigheter eller polis, såsom ett domstolsbeslut, beslut eller föreläggande; (ii) för att undersöka eller förhindra säkerhetshot eller bedrägeri; (iii) för det fall omorganisation, fusion, försäljning eller köp av hela eller delar av Skrappy, då personlig information kan komma att avslöjas som del av omorganisationen eller sammanslagningen eller till faktiska och framtida köpare. Skrappy kommer i alla sådana fall att säkerställa att sådana parter iakttar de villkor som följer häri, och meddela att information lämnats ut.
10. Prissättning och fakturering
Om inget annat anges i Avtalet, följer avgifter och faktureringsperioder för Tjänsterna de priser som vid var tidpunkt görs tillgängliga av Skrappy.
Skrappy förbehåller sig rätten att ändra priset för Tjänsterna för kommande perioder. Nya priser anmälas skriftligen senast 60 dagar före förändringen börjar gälla via meddelande enligt punkt 2. Prisändring i enlighet med dessa AV äger företräde framför (samt ersätter) priser angivna i Bilaga 1 till Avtalet.
Betalningsvillkor är normalt 30 dagar. Avgifter, till exempel fakturaavgift, debiteras enligt de villkor som vid var tid tillämpas av Skrappy. Moms tillkommer på angivna priser.
Dröjsmålsränta är av Riksbanken fastställd referensränta plus 2 procentenhet per månad.
11. Avtalsperiod och uppsägning
Abonnemanget gäller från och med Startdagen. Om inget annat anges i Avtalet gäller Avtalet i 12 månader, efter vilken perioden automatiskt förlängs med 12 månader i taget såvida endera part inte skriftligen säger upp Avtalet senast 90 dagar före respektive avtalsperiods utgång.
Klienten kan när som helst utöka antalet Användare. Avtalsperioden enligt ovan omfattar även de nya Användarna. Ersättning utgår från Startdagen.
Uppsägning av detta Avtal, antingen i sin helhet eller av vissa delar eller visst antal Användare, ska ske skriftligen och gäller från den dag motparten mottog uppsägningen. Eventuella i förskott erlagda avgifter återbetalas inte. Som Klient ansvarar du för att spara den elektroniska kvittensen på uppsagt avtal som alltid sänds till Klient via e-post.
Vid uppsägning av abonnemanget kommer Klientens åtkomst till Tjänsterna att spärras efter sista aktiva abonnemangsdagen.
Klienten kan minska antalet Användare först efter att den inledande avtalsperioden löpt ut. Vid önskemål om att abonnemanget ska omfatta färre antal Användare än de som sammanlagt abonneras av Klienten måste sådan minskning anmälas skriftligen senast 60 dagar före nästa avtalsperiod. Antalet möjliga inloggade Användare kommer då att anpassas till det nya önskade antalet Användare.
I de fall Klienten önskar en export av Klientens Data ska detta ske före sista aktiva abonnemangsdagen. Om Klienten önskar hjälp av Skrappy med att få Data exporterad sker detta mot löpande konsulttaxa enligt gällande prislista. Efter sista aktiva abonnemangsdagen kommer Klientens Data i tjänsten raderas och det är upp till Klienten att spara undan informationen på annat sätt.
Uppsagt abonnemangsavtal kan återtecknas. Återtecknat avtal innebär automatiskt en ny bindningstid om 12 månader från återteckningsdagen.
12. Förtida upphörande
Skrappy kan säga upp Avtalet med omedelbar verkan om Klienten är i dröjsmål med betalning av avgifter, är på obestånd, är försatt i konkurs eller av annan anledning inte kan fullfölja sina betalningsförpliktelser eller om Klienten bryter mot Avtalet eller AV. Skrappy har då rätt att stänga av Tjänsterna helt och hållet med omedelbar verkan. Klienten har ingen rätt till ersättning med anledning av sådan uppsägning eller avstängning.
13. Tillgänglighet
Skrappy strävar efter att tillhandahålla en för Klienten säker leverans av Tjänsterna, men kan inte garantera detta. Tjänsterna är normalt tillgängliga via Internet dygnet runt sju dagar i veckan. Skrappy (och av dem anlitade leverantörer) har rätt att vidta åtgärder som påverkar ovan nämnda tillgänglighet, om Skrappy anser det nödvändigt av tekniska-, service-, drifts- eller säkerhetsrelaterade skäl. Planerade driftsavbrott på grund av systemunderhåll meddelas Klienten i förväg. Se Skrappys hemsida för planerade drift- och underhållsstopp.
Oplanerade driftsstopp kan förekomma. I den mån Skrappy är ansvarigt för, och kan påverka, sådant driftsstopp, ska Skrappy skyndsamt åtgärda felet.
14. Säkerhet
Skrappy är mån om att tillhandahålla säkra och pålitliga tjänster och strävar efter att vid varje tidpunkt tillhandahålla adekvata administrativa, fysiska och tekniska säkerhetsåtgärder. Skrappy genomför regelbundet säkerhetskopiering för att säkerställa att Klientens data är i tryggt förvar. Vid storskaliga användarmisstag finns möjlighet att skicka en förfrågan till Skrappy om återläsning av den senast gjorda säkerhetskopian. Återläsning medför en extra kostnad.
15. Support
Skrappy utvecklar hela tiden sina produkter för att Klienterna ska ha tillgång till en så bra mjukvara som möjligt.
Abonnemanget säkerställer att Klienten har tillgång till de senaste versionerna av mjukvaran och dessutom rätt till enligt Skrappys bedömning skälig hjälp.
Avtalet ger rätt till administratörssupport rörande handhavandeproblem med produkten.
Om inget annat avtalats tillhandahåller Skrappy produktsupport via Internet, e-post och telefon helgfri måndag till fredag 08.00 – 17.00. Supportfrågor via e-post besvaras normalt senast närmast påföljande arbetsdag. Supportärende som tas emot via telefon prioriteras efter ankomsttid.
Dag före helgdag förbehåller sig Skrappy rätten att hålla supporten stängd, om så skulle ske kommer detta att meddelas på Skrappys hemsida.
Med support avses hjälp med handhavandeproblem med standardprodukter ur Skrappys produktsortiment.
Support för klientanpassningar ges inom garantitiden 3 månader, därefter hanteras klientanpassningar enligt löpande konsulttaxa. Vad som avses med klientanpassningar framgår av Avtalet.
Support ges till den hos Klienten som är utsedd till SKRAPPY-administratör.
I Skrappys skyldigheter ingår inte att ge instruktioner eller utbilda Användaren om nödvändig information finns i Tjänsternas hjälptexter, arbetsgångar på Internet eller i andra media, att göra klientspecifika anpassningar i Tjänsterna, avhjälpa fel som uppstått på grund av åtgärder utförda av annan än Skrappys personal, ovarsam eller felaktig hantering, avhjälpa fel som orsakats av en produkt/tjänst från tredje part som kopplats till Tjänsterna eller avhjälpa fel som uppkommit på grund av fel i Klientens tekniska utrustning eller fel orsakad av skadlig kod. Vidare har Skrappy inga skyldigheter att avhjälpa fel i nätverk, operativsystem eller annan mjukvara som tillhandahålls av tredje part. Support inkluderar med andra ord inte Windows, MS Office, skrivare eller e-postprogramvara mm.
Alla insatser från Skrappys sida ska stå i rimligt förhållande till abonnemangsavgiften.
16. Immateriella rättigheter
Skrappy – eller dess licensgivare – är ensam innehavare av alla immateriella rättigheter (”IPR”) hänförliga till Tjänsterna. IPR innefattar men är inte begränsad till upphovsrätt, patent, varumärken, firma, mönster och produktdesign, källkod, databaser, affärsplaner och know-how, oavsett om det är registrerat eller inte. All dokumentation, inklusive manualer, användarguider, eller andra skrivna, elektroniska eller icke- elektroniska, beskrivningar av hur Tjänsterna är upprättade och används (”Dokumentation”) anses vara del av Tjänsterna och är föremål för samma restriktioner. All upphovsrätt, varumärken, registrerade varumärken, produktnamn, firmor eller logotyper som anges i Tjänsterna eller i anslutning till Tjänsterna är respektive ägares egendom.
Skrappy gör inga anspråk på immateriella rättigheter, eller äganderätt av något slag, till Data ägd av Klienten som överförs till Tjänsterna.
Om Skrappy tillhandahåller produkter under licens från annan leverantör än Skrappy gäller den andre leverantörens licensvillkor framför dessa AV. Nyssnämnda gäller även om Klienten inte tagit del av sådan leverantörs licensvillkor.
Tjänsten kan vara integrerad med applikationer, webbplatser och tjänster från tredje part (”Tredjepartsapplikationer”), i syfte att göra innehåll, produkter och/eller tjänster tillgängliga för Användaren. Dessa Tredjepartsapplikationer kan ha egna användningsvillkor och integritetspolicyer och användningen av dessa Tredjepartsapplikationer styrs av och är föremål för sådana villkor och integritetspolicyer. Skrappy står inte bakom och ansvarar inte för beteenden, funktioner eller innehåll i någon Tredjepartsapplikation eller för någon transaktion som Användaren eventuellt ingår med tillhandahållaren av sådan Tredjepartsapplikation. Tredjepartsapplikations licensvillkor gäller framför dessa AV. Nyssnämnda gäller även om Klienten inte tagit del av sådan Tredjepartsapplikations licensvillkor.
Om Klienten (eller dess Användare eller Konsument) gör intrång i Skrappys eller tredje mans IPR, eller använder Tjänsterna på ett sätt som strider med AV, eller använder Tjänsterna på ett sätt som strider mot tredje mans licensvillkor som gäller avseende Tjänsterna i enlighet med dessa AV, ska Klienten erlägga ett belopp som motsvarar det högsta av motsvarigheten till abonnemangsavgifterna för fem år avseende de innevarande licenserna eller den verkliga skadan. Klienten bekräftar att Skrappy kan drabbas av oersättlig skada vid intrång eller skada på IPR, och att Skrappy eller dess licensgivare ska ha rätt att använda sig av alla rimliga åtgärder för att skydda sina kommersiella intressen, och sin egendom, inklusive alla åtgärder som är möjliga enligt lag. Motsvarande ska gälla om Klienten har, eller har försökt att erhålla information eller data som Klienten inte har rätt till enligt AV.
17. Felaktigt nyttjande av Tjänsten
Det är enligt 19 § marknadsföringslagen (2008:486) (”MFL”) förbjudet att skicka e-postreklam till privatpersoner som inte själva valt att få sådana meddelanden från företag och organisation, eller från representant för företag och organisation.
19 § MFL omfattar inte i detta avseende ”företag/organisation till företag/organisation” (”B2B”). Även om bestämmelsen inte omfattar B2B, så är det en god regel att alltid tillämpa 19 § MFL innan reklammeddelanden skickas via e-post.
20 § MFL nämner även att en avanmälningslänk ska infogas i varje e-postmeddelande av reklamkaraktär. Tjänsten är ett verktyg bl.a. för att underlätta permission marketing och för att skapa goda klientrelationer.
Om Klientens felaktiga nyttjande i form av SPAM leder till att Skrappys IP-nummer för utskick tillfälligt s.k. svartlistas, exempelvis hos Spamcop, har Skrappy rätt att omedelbart stoppa ytterligare utskick från Klienten till dess utredning skett om orsaken till svartlistningen.
Om Klientens felaktiga nyttjande även leder till att hostingleverantörers IP-nummer för utskick s.k. svartlistas så är Klienten skyldig att ersätta Skrappy för alla de kostnader som uppstått för att byta IP-nummer.
Om Klienten fälls i domstol eller får en anmärkning av Konsumentverket för felaktigt utnyttjande av Tjänsten har Skrappy rätt att omedelbart säga upp Avtalet utan återbetalning av inbetalda engångsavgifter och hyror.
Skrappy tar inget ansvar, direkt eller indirekt, vid felaktigt nyttjande av Tjänsten och dess moduler enligt denna punkt 17.
18. Ersättning
Skrappy har rätt att kräva ersättning från Klienten för eventuell skada som Skrappy lider till följd av Klientens brott mot AV.
Klienten skall omedelbart meddela Skrappy om tredjemanskrav. Klienten ska samarbeta med Skrappy så att Skrappy får full kontroll över den rättsliga processen och/eller förlikningen. Skrappy får efter eget gottfinnande (i) modifiera Tjänsterna så att de inte längre är i konflikt, (ii) ersätta Tjänsterna med en funktionalitet som motsvarar Tjänsterna, (iii) erhålla en licens för Klientens fortsatta användning av Tjänsterna eller (iv) avsluta Klientens Konto för Tjänsterna mot en återbetalning av varje abonnemangsavgift som betalats i förskott för licensperioder som överskrider dag för upphörande. Klienten äger inte rätt att göra några andra krav gällande med anledning av intrång i tredje parts rättigheter.
Vad som anges ovan skall inte äga tillämpning om Tjänsterna har använts i strid mot AV eller om krav uppstår på grund av modifiering, integrering eller klientanpassning av Tjänsterna som inte utförts av Skrappy.
Klienten skall försvara Skrappy mot krav eller processer där en tredje part framställt krav grundat på att Klientens Data, eller användande av Tjänsterna (av Klient eller Konsument) är i strid med AV, är i strid med eller gör intrång i den tredje partens patent, upphovsrätt eller annan immateriell rättighet, eller är i strid med gällande lagstiftning. Skrappy skall omedelbart meddela Klienten om alla sådana krav. Klienten skall ersätta Skrappy för alla kostnader, avgifter, skadestånd, utgifter eller förluster som drabbar Skrappy enligt en i domstol stadfäst förlikning eller domslut, inklusive advokatkostnader, förutsatt att Skrappy samarbetar med Klienten på Klientens bekostnad, och ger Klienten full kontroll över den rättsliga processen och/eller förlikningen, och att förlikningen befriar Skrappy från allt ansvar.
19. Sekretess
Vardera part förbinder sig att inte till tredje man utan motpartens skriftliga medgivande utlämna sådana uppgifter om motpartens verksamhet som kan vara att betrakta som affärs- eller yrkeshemligheter eller som enligt lag omfattas av sekretesskyldighet (”Konfidentiell Information”).
Part ansvarar för sina respektive anställdas och konsulters iakttagande av häri angivna bestämmelser och ska genom sekretessförbindelse med dessa eller andra lämpliga åtgärder tillse att Avtalets sekretess iakttas.
Parts sekretesskyldighet enligt Avtalet gäller under avtalstiden samt även för en period om 5 år efter det att Avtalet har upphört att gälla.
20. Garanti och garantibegränsning
Klienten garanterar att Klienten är en juridisk person som är vederbörligen bildad och registrerade i enlighet med tillämplig lag.
Klienten garanterar att Klienten inte är föremål för något konkurs- eller annat insolvensförfarande, och inte heller riskerar sådant förfarande.
Skrappy garanterar att Tjänsterna kommer att fungera huvudsakligen som beskrivits. Klienten och Skrappy är överens om att Tjänsterna och leveransen därav inte är helt fria från fel och att förbättringar av Tjänsterna är en pågående process. Klienten medger att Tjänsterna är levererad i befintligt skick och används på Klientens egen risk.
Skrappy garanterar inte att Tjänsterna uppfyller Klientens krav, att de fungerar korrekt med Klientens val av utrustning, system eller inställningar, och inte heller att den inte avbryts eller är fri från fel. Klienten ansvarar för att tredjepartsprogram såsom webbläsare, pdf-läsare, toolbars, antivirusprogram samt brandväggar är korrekt installerade och tillåter trafik mot av Skrappy hänvisade hemsidor. Vidare skall noteras att användning av Internet för att använda Tjänsterna varken installeras, underhålls eller etableras av Skrappy, och att Skrappy inte har kontroll över Internet. Skrappy är inte ansvarig för avbrott, störningar, leveransfel eller andra skador, skulder eller förluster till följd av problem med Internet, och har inte heller ansvar för en eventuell reglering av Internet. Skrappy skall vidta alla rimliga åtgärder som bedöms lämpliga för att åtgärda och undvika sådana händelser, dock garanterar Skrappy inte att avbrott inte äger rum. Skrappy är inte ansvarig för prestanda i Internettjänster eller hur Internetleverantörer utför sina tjänster.
Om Tjänsterna inte fungerar i enlighet med ovan angivna begränsade garanti, skall Skrappy korrigera alla konstaterade fel eller brister i Tjänsterna på egen bekostnad. Skrappy åtgärdar anmälda fel i Tjänsterna som på ett allvarligt sätt påverkar funktionen i Tjänsterna, så snart det är möjligt. Skrappy förbehåller sig dock rätten att avgöra när och hur ett fel ska rättas samt när och hur en åtgärd ska utföras. Skrappy åtgärdar fel som inte på ett allvarligt sätt påverkar Klientens användande av Tjänsterna och/eller Tjänsternas funktion, tidigast vid nästa officiella version av Tjänsterna.
Tjänsterna levereras i befintligt skick och varken Skrappy eller någon av dess licensgivare ger någon garanti, vare sig uttrycklig eller underförstådd, rörande lämplighet för visst ändamål eller kapacitet för systemintegration. Inga påståenden utöver de som särskilt anges i AV har gjorts med avseende på Tjänsterna, och Klienten skall inte förlita sig på några påståenden som inte uttryckligen anges i AV.
Länkar till webbsidor som inte ägs eller kontrolleras av Skrappy som framträder i Tjänsterna eller därmed åtföljande webbsidor eller Dokumentation tillhandahålls endast av bekvämlighetsskäl. Skrappy är inte ansvarig för sådana webbsidor.
Om någon del av AV befinns vara ogiltig, helt eller delvis, skall detta inte påverka giltigheten av övriga bestämmelser. Den aktuella bestämmelsen skall i sådana fall ersättas med en bestämmelse som, så långt möjligt, uppnår den ursprungliga bestämmelsens syften.
21. Ansvarsbegränsning
Skrappy är inte i något fall ansvarig för innehållet i eller äganderätten till Data.
Skrappy är inte i något fall ansvarig för några instruktioner för Databehandling eller andra åtgärder som utförs av Klientens Användare.
Skrappy ansvarar inte för Tjänsternas lämplighet för det specifika syfte Klienten (eller Konsument) avser använda dem utöver vad som framgår i AV eller av Tjänsternas beskrivning på Skrappys hemsida.
Skrappy ansvarar inte för brottsliga gärningar som begås med användning av Tjänsterna.
Skrappy ska inte hållas ansvarig för någon förlust, inklusive direkta och indirekta förluster, inkomstbortfall eller annan indirekt förlust eller följdskador relaterade till Tjänsterna, enligt Avtalet eller dessa AV och under inga omständigheter ska Skrappy vara ansvarigt enligt Avtalet eller dessa AV under ett visst kalenderår för belopp som överstiger 10 000 kronor i förhållande till Klienten.
Skrappy ger ingen ersättning för skador som uppkommit till följd av fel i Tjänsten eller tekniska fel på Skrappys plattform, fel relaterade till Tredjepartsapplikationer, Internetfel, stängning av Internet, kommunikationsfel, krig, revolutioner, strejk, brand, pandemi, epidemi, myndighetsåtgärder, arbetskonflikter, olyckor, fel eller förseningar från Klientens sida, stängningar eller fel på offentliga kommunikationssystem eller andra omständigheter och konsekvenser som ligger utanför Skrappys kontroll.
För det fall lagstiftning, förordningar eller föreskrifter som rör Tjänsterna eller leveransen därav ändras, eller ny lagstiftning, förordning eller föreskrift blir gällande efter att Tjänsten har tillgängliggjorts på marknaden, som hindrar Skrappy från att uppfylla instruktioner från Klienten eller Skrappys skyldigheter enligt AV, och/eller som kräver att Tjänsten stängs av, helt eller delvis, för en viss tid eller för obestämd tid, skall det anses utgöra en force majeure-händelse. Skrappy är inte i något fall ansvarig för sådan force majeure-händelse. Klienten blir i sådana fall ersatt för i förväg betald abonnemangsavgift för Tjänst som påverkas från den månad som följer avstängningen av Tjänsten med anledning av force majeure-händelsen. Utöver detta har Klienten inte rätt att framställa ytterligare krav på Skrappy.
Även om Skrappy kommer att visa tillbörlig omsorg för säkra överföringar av information mellan Klienten och Tjänsterna, medger Klienten att Internet är ett öppet system och att Skrappy inte kan garantera, och inte heller garanterar, att tredje part inte kan komma i besittning av eller ändra Data eller överföringen. Skrappy har inget ansvar för sådant oavsiktligt missbruk, avslöjande eller förlust av Data.
Oavsett vad som anges i denna punkt 21 gäller inte ansvarsbegränsningen enligt denna punkt 21 avseende den rätt till ersättning som föreligger enligt punkten 18 ovan.
22. Fullständig reglering
AV (inklusive Avtalet) utgör Skrappys och Klientens fullständiga reglering av samtliga de frågor som AV berör och är det som gäller mellan parterna.
23. Överlåtelse
Klienten har inte rätt att överlåta AV, Avtalet eller rättigheter eller skyldigheter hänförliga till AV eller Avtalet utan den Skrappys skriftliga medgivande därtill.
Genom att acceptera AV godkänner Klienten att Skrappy, utan Klientens samtycke, kan överlåta Avtalet samt AV som Klienten har ingått med Skrappy till annat bolag som helt eller delvis, direkt eller indirekt ägs av Skrappy eller till tredje part i anslutning till en inkråms- eller verksamhetsöverlåtelse som inkluderar Tjänsterna.
24. Avtalande parter och gällande lag
Parternas rättigheter och skyldigheter skall i sin helhet lyda under svensk lag. Tvister angående tolkning av AV eller användning av Tjänsterna, skall parterna försöka lösa genom uppgörelse i godo. Om tvisten inte kan lösas på detta sätt, skall tvisten lösas i svensk domstol med Stockholms tingsrätt som första instans.
25. Definitioner
Abonnemangstyp: Avser den grundtjänst som Klienten abonnerar hos Skrappy. (Order/admin/Biz)
Användare: En fysisk person, som ska vara anställd hos Klient eller Konsument, som av Klienten får rätt att använda Tjänsten för Klientens eller Konsumentens egna interna verksamhetsändamål.
Användarkonto: Gemensamt begrepp som avser Klientens Användare, Data och annan information som rör Klientens användning av och tillgång till Tjänsterna.
Användarlicens: För att nyttja Skrappys abonnemangstyper krävs det att Klient köper en användarlicens för varje Användare utöver de licenser som ingår. Det är inte tillåtet att dela en licens sinsemellan Användare.
AV: Avser dessa allmänna villkor och innefattar Avtalet.
Avtalet: Ett särskilt mellan Skrappy och Klient ingånget avtal avseende Tjänsterna, och innefattar dessa AV, men Avtalet har företräde framför dessa AV, med förbehåll för att prisändring enligt dessa AV äger företräde framför priser angivna i Bilaga 1 till Avtalet.
B2B: Företag/organisation till företag/organisation.
Data: All data som Överförs av Klienten till eller från Tjänsten när Klienten använder Tjänsten i syfte att behandlas av Tjänsten.
Databehandling: Alla åtgärder eller serier av åtgärder eller annan användning av Data av Skrappy enligt Klientens instruktioner eller på annat sätt i avsikt att leverera Tjänsterna till Klienten.
Personuppgiftsbiträdesavtal: Personuppgiftsbiträdesavtal
GDPR: EU:s Dataskyddsförordning.
IPR: Alla immateriella rättigheter hänförliga till Tjänsterna.
Klient: Den juridiska eller fysiska person som specificerats på fakturan från Skrappy och som ingår avtal med Skrappy baserat på AV och Avtalet.
Konfidentiell Information: Uppgifter om motpartens verksamhet som kan vara att betrakta som affärs- eller yrkeshemligheter eller som enligt lag omfattas av sekretesskyldighet.
Konsument: Avser Klientens klient, som Klienten hanterar i sin verksamhet och ligger uppe i dess system de får tillgång av via Skrappy.
Konsumentanvändarkonto: Gemensamt begrepp som avser Konsuments Användare, Data och annan information som rör Konsuments användning av och tillgång till Tjänsterna.
MFL: Marknadsföringslagen (2008:486).
SaaS: Software as a Service.
Skrappy: Skrappy Solutions AB, org.nr 559317-4724.
Startdag: Den dag då leverans av Tjänsterna ska påbörjas i enlighet med vad som anges i Avtalet genom att Skrappy tillhandahåller inloggningsuppgifter eller andra anvisningar för att Klienten ska kunna ta del av Tjänsterna.
Tilläggstjänst(-er): Separata tjänster eller funktioner som Klient kan komplettera abonnemangstyp med. t.ex: Digitala orderdokument/CRM/Chatt/Uppgiftsportal/Integrationer till tredje part.
Tjänst/Tjänsterna: Avtalad mjukvara och helt eller delvis integrerade Tilläggstjänster.
Tredjepartsapplikationer: Applikationer, webbplatser och tjänster från tredje part.
Allmänna villkor klient: var senast uppdaterad 2022-11-08